Transportrådsmøte i Brussel: enighet om TEN-T og luftfart
Transportrådet i EU har vedtatt de nye retningslinjene for det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T). I tillegg ble ministrene for transport i EU-landene enige om en forordning som gjelder bakkehåndteringstjenester ved lufthavner innen EU. Europakommisjonens forslag ble debattert og vedtatt på Transportrådets møte i Brussel den 22. mars.
Enighet om kartbilag og forordningstekst innen TEN-T
Vedtaket som ble gjort under Transportrådets møte omfatter både forordningsteksten og et kartbilag. I kartbilaget ble det gjort endringer for Italia, Polen og Romania. Spania ønsket også å endre kartbilaget og håper at dette vil være mulig når forordningen videresendes og behandles i Europaparlamentet.
Tidsfristen for gjennomføringen av det omfattende nettverket og kjernenettverket ble løsere enn det originale forslaget til Europakommisjonen. Vedtaket sier at medlemslandene skal forholde seg til en tidsfrist som er forsvarlig med tanke på den økonomiske situasjonen i hvert medlemsland og i EU som helhet. Prosjektet skal gjennomføres etter beste evne og de løse tidsfristene skal tas hensyn til når Europakommisjonen skal evaluere fremdriften av utviklingen av det europeiske transportnettverket i 2023. Mest sannsynlig vil den endelige forordningen vedtas i løpet av våren 2013 etter at Europaparlamentet har gitt sin innstilling.
Forordning om bakkehåndteringstjenester vedtatt
Kommisjonens forslag til en forordning om bakkehåndteringstjenestene ved EUs lufthavner ble vedtatt. Det vedtatte forslaget er mer generelt og gir mer spillerom til medlemslandene. Forordningen skal sørge for økt konkurranse, like konkurransevilkår og høyere kvalitet innen luftfart.
Et annet viktig tema som ble diskutert under møtet var blant annet piloters fly- og hviletid og EUs kvotehandelssystem (ETS). ETS innen luftfart har møtt mye motstand fra tredjeland som krever en global løsning. Selv om ministrene ikke kom fremt til et konkret resultat etter debatten, ble de enige om at EU fortsatt skal jobbe for bedre globale løsninger. Inntil videre vil ministrene at EU står samlet om ETS-løsningen slik den er per i dag, da dette foreløpig er den beste løsningen.