Skole fikk internasjonalt nettverk
Mattetime ute i fjæra og kunst- og historietime i snøen. Dette var noen av de mange fagene som det ble undervist i utendørs under prosjektet «Lively outdoor learning» ved Haramsøy skule. Det europeiske prosjektet har involvert alle elevene ved skolen og flere av lærerne har reist utenlands og fått inspirasjon og nettverk i partnerlandene.
På Haramsøy i Haram kommune har barne- og ungdomsskolen deltatt i EU-prosjektet fra 2013 til 2015. Prosjektet var et Comenius skolepartnerskap, som i dag tilsvarer Strategisk partnerskap innen Erasmus+. Inkludert Haramsøy, var hele sju skoler fra over hele Europa med på prosjektet (Estland, Island, Italia, Polen, Spania og Tyrkia). Skolene var ikke bare geografisk spredt, men også av ulike størrelser, fra den minste med 75 elever til den største med 1 250 elever. Vest-Norges Brusselkontor (VNB) var på besøk hos Haramsøy skule tidligere i februar, og fikk presentert erfaringene fra prosjektet fra både elever og ansatte ved skolen.
Slik flere som har søkt EU-midler har opplevd, var det ikke strake veien for Haramsøy skule når det gjaldt prosjektsøknaden, det måtte et andre forsøk til før den ble innvilget. Den andre gangen møttes representanter fra flere av samarbeidsskolene og skrev søknaden i fellesskap. Dette viste seg å være en god framgangsmåte. Haramsøy skule ble koordinator for prosjektet, noe som ikke var planlagt i utgangspunktet, men som viste seg å bli positiv og lærerik opplevelse for skolen.
Prosjektet hadde fokus på «utelæring», altså læring utenfor klasserommet. Utgangspunktet for prosjektet var et uteområde i tilknytning til skolen som det var et ønske om å forbedre og gjøre til et attraktivt folkehelseområde både for elever og ansatte ved skolen, samt lokalsamfunnet på øya. Her så skolen at Comenius passet godt inn i det lokale prosjektet. I følge rektor på skolen, Kenneth Ulla, var bakgrunnen for EU-prosjektet også et ønske om å utvikle seg og å utfordre egen praksis ved skolen.
I løpet av prosjektet reiste ansatte fra skolen til partnerne i de andre landene, og tok imot tilreisende i Haram. Elevene trakk fram dette møtet med lærere fra de andre landene som det de likte aller best ved prosjektet. De ansatte hadde også stort utbytte av å møte og lære av kolleger fra andre land. De innrømmet imidlertid at mulighetene og bruken av uteområder i undervisningen er noe helt annet i Haram enn ved en del av de andre skolene de besøkte i Europa, og la til at utbyttet nok var enda større for de som kom til Haram.
Elevene har hatt temadager på skolen om hvert av landene de samarbeidet med, der alle trinn har vært involvert. I ettertid har skolen også vært opptatt av å vise til hele lokalsamfunnet hva de har lært og opplevd, noe som blant annet har blitt gjort gjennom en forestilling.
Det som trekkes fram som den største gevinsten, både av elever, lærere og rektor er at de alle ble kjent med personer ved samarbeidsskolene og at dette har gitt dem et internasjonalt nettverk. Både elevene og de ansatte ved skolen viser til at de fortsatt har kontakt med enkelte de møtte i forbindelse med prosjektet. Elevene ble også kjent med andre elever via Skype og brevutveksling, og noen holder fortsatt kontakten via sosiale medier.
I følge rektor handler det om å se mulighetene, og ikke begrensningene i slikt prosjektarbeid. Samtidig må man være klar over at det er arbeidskrevende å søke om midler, å gjennomføre prosjektet og å følge opp i etterkant. Skolen har vært opptatt av at deltakelse i prosjektet må være ønsket av alle ved skolen, og at ledelsen må ta sin del av innsatsen som kreves.
Dette var ikke første gang Haramsøy skule var med på et EU-prosjekt, og sannsynligvis heller ikke den siste. Skolen tenker nå på et nytt prosjekt og håper å få med noen av de tidligere partnerne inn i et nytt samarbeid. VNB ønsker Haramsøy skule lykke til og er klare til å bistå dem i søknadsprosessen!
Du kan lese mer på hjemmesiden til Haramsøy skule.