Framtidens transportløsninger
Nye transportløsninger og alternativt drivstoff er for tiden sentrale emner både i EU og i Norge. 25 % av EUs klimagassutslipp kommer fra transport, noe som betyr at dette er en av EUs største utslippskilder. For å nå klimamålene om å holde den globale oppvarmingen på under 2 grader er det nødvendig å finne effektive løsninger som kan redusere utslipp. For Norges del er transport den sektoren det bør fokuseres mest på med tanke på begrensning av utslipp ettersom vårt elektrisitetsbehov allerede dekkes av fornybare energikilder.
Bærekraftige transportløsninger i fokus i Brussel
I midten av juni arrangerte Europakommisjonen sin årlige European Sustainable Energy Week (EUSEW) og her var transport i energisammenheng et gjennomgående tema i flere av seminarene. «Smart Energy Solutions for Transport: Anticipating Future Challenges» tok blant annet for seg fremveksten av elbiler og utbyggingen av infrastruktur for lading tilpasset framtidens behov. Samtidig presenterte «Decarbonising Transport: Advanced Renewable Fuels» alternative, bærekraftige drivstoff i forskjellige transportsektorer, som for eksempel innenfor luft- og skipsfart.
Fremdeles behov for olje og gass
Én av hovedårsakene til at transport er et stort problem i miljøsammenheng er at 95 % av kjøretøys energibehov fremdeles består av fossilt brensel. Dette må det endres på, men det er ikke noe som kan skje over natten. Ifølge FN vil verdens befolkning øke med ca 1,2 milliard innen 2030, noe som betyr at behovet for energi bare vil øke. Det er derfor ikke mulig å kutte fossilt brensel i transportsektoren fullstendig ut, ettersom dette kan komme til å skape en ubalanse mellom framtidens tilbud og etterspørsel. “Olje og gass er kommet for å bli” konstanterte Statoils sjeføkonom, Eirik Wærness, under European Policy Centres frokost-seminar «Energy Perspectives in the Light of the Paris Agreement» 22. juni i Brussel. Eller for å sitere Ahmed Zaki Yamani, tidligere olje- og energiminister i Saudi Arabia: «The stone age did not end for lack of stones».
Er elektriske transportmidler framtiden?
Norge er blant de landene i Europa med høyest prosentsalg av elbiler, for øyeblikket finnes det rundt 70 000 el-personbiler og 9000 el-varebiler i landet, noe som betyr at elbiler utgjør omtrent 3 % av Norges bilpark. Dette er mye mer enn i andre europeiske land, men Norge kan fremdeles bli bedre. Utviklingen av ladenettverket rundt om i landet er ett av de viktigste elementene om antall elbil-brukere skal øke, og man ser at forbrukere ønsker et fleksibelt system med ulike kombinasjoner av ladehastighet og pris. For å få til dette trenger vi innovasjon.
Innovasjon er også nødvendig i andre områder av transportsektoren, som for eksempel i fergeindustrien. Den elektriske fergen Ampere som går over Sognefjorden er et godt eksempel på et vellykket prosjekt som skåner miljøet for farlige giftstoffer. EU ligger heller ikke så langt bak med utviklingen av E-ferry, et EU-finansiert prosjekt hvor det fokuseres på utviklingen av en 100 % drevet elektrisk ferge.
Elektrifisering av transportsektoren er vel og bra, men man må også huske på hvor elektrisiteten kommer fra. Om elektrisiteten for eksempel produseres i atomkraftverk vil ikke miljøgevinsten være særlig mye bedre enn om det hadde blitt brukt gass eller olje.
Hva kan miljøvennlig transport bringe?
Avkarbonisering av transportsektoren har flere positive sider. I tillegg til å bidra til å nå klimamålene, vil avkarbonisering forbedre luftkvaliteten, spesielt i større byer hvor dårlig luft fører til flere tusen premature dødsfall årlig. Samtidig vil det skape nye, lønnsomme arbeidsplasser i en tid hvor grønn omstilling står høyt på agendaen både i Norge og i Europa.
Europakommisjonens meddelelse om dekarbonisering av transportsektoren publiseres sommeren 2016, her kan du lese foreløpig posisjonsnotat. For mer informasjon om meddelelsen trykk deg inn på regjeringens nettsider.
Prosjektsamarbeid mellom forskjellige regioner i Europa kan gi inspirasjon og utviklingen av nye ideer. Ta en titt på våre prosjektsider hvor vi jevnlig legger ut partnersøk til mulige prosjektsamarbeid.