Svake resultater i realfag er fremdels en utfordring i Europa
Europakommisjonen la denne uken frem to rapporter om matematikk og naturvitenskaplig undervisning i Europa. Rapporten analyserer undervisningsmetodene i realfag i grunnskolen og videregående opplæring fra 37 land i Europa.
Rapportene konkluderer med at mye er oppnådd i oppdateringen av læreplanen, men at støtten til lærerne som skal gjennomføre disse forbedringene fremdeles er mangelfull. Rapportene viser til at det er beslutningstakerne som må gjøre mer for å hjelpe skolene med å håndtere de svake resultatene i realfag. Norge kommer relativt godt ut i rapporten, som er et av få land som har utarbeidet nasjonale mål for å øke realfagskompetansen.
Rapporten analyserer de ulike tilnærmingene for realfagsundervising i Europa med sikte på å skape en europeisk og nasjonal debatt om hvordan nivået på undervisningen kan forbedres.
Rapportene er på engelsk og kan leses her og her.
Kilde: Europakommisjonen