Torsdag 28. februar deltok Vest Norges Brusselkontor på seminaret «EØS-midlene og partnerskapsmuligheter for norske aktører», arrangert i samarbeid med EFTAs sekretariat i Brussel, Financial Mechanim Office (FMO).
EØS-midlene er Norges økonomiske bidrag til 15 av EUs minst velstående medlemsland. Midlenes formål er å utjevne sosiale og økonomiske ujevnheter i Europa og styrke samarbeid og kontakt mellom giverlandene (Island, Liechtenstein, Norge) og mottakerlandene. 15 mottakerland mottar tilsammen 14 milliarder kroner som fordeles over en 5-års periode (2009-2014). Midlene deles ut gjennom prosjekter mellom giverland og mottakerland.
Foto: Magnus Utseth Christoffersen, Den norske EU-delegasjonen
Les mer
Er du interessert i ungdomsdelen i Erasmus +?
/i Europeisk samarbeid/av Merete Mikkelsen25. og 26. mars arrangerer Aktiv Ungdom et kurs der deltakerne får en introduksjon i EUs nye ungdomsprogram Erasmus +, de mest aktuelle prosjekttypene, hvordan man går frem dersom man er interessert i å søke midler, samt en gjennomgang av de nye søknadsskjemaene. Kurset arrangeres på Gardemoen i Oslo, og påmeldingsfristen er satt til 19. februar. Her kan du melde deg på.
Søknadsfristene for prosjektstøtte i Erasmus + i 2014 er 17. mars, 30. april og 1. oktober.
Statsråd Helgesen på besøk i Brussel
/i Arrangement/av Merete MikkelsenStatsråd Vidar Helgesen i aksjon i Norway House (foto: Stian Mathisen, EU-delegasjonen)
Tirsdag 19. november gjestet statsråd for samordning av arbeidet med EØS-saker og forholdet til EU, Vidar Helgesen Brussel, og var blant annet i Norway House for å snakke til det norske miljøet i byen. Statsråden ønsket først og fremst å redegjøre for hensikten bak beslutningen om å opprette en egen EU/EØS-ministerpost, samt å kartlegge for den nye regjeringens europapolitikk. I forbindelse med besøket på Norway House hadde også Helgesen et eget møte med alle de norske regionkontorene, deriblant Vest-Norges Brusselkontor. Her fikk de enkelte kontorene anledning til å presentere for statsråden saker som er viktige for regionene, og til å gi informasjon om regionenes arbeid i Brussel.
Les mer
Informasjonsmøte om EØS-midlene
/i Aktuelt om EU/EØS/av Aslaug RøhneTorsdag 28. februar deltok Vest Norges Brusselkontor på seminaret «EØS-midlene og partnerskapsmuligheter for norske aktører», arrangert i samarbeid med EFTAs sekretariat i Brussel, Financial Mechanim Office (FMO).
EØS-midlene er Norges økonomiske bidrag til 15 av EUs minst velstående medlemsland. Midlenes formål er å utjevne sosiale og økonomiske ujevnheter i Europa og styrke samarbeid og kontakt mellom giverlandene (Island, Liechtenstein, Norge) og mottakerlandene. 15 mottakerland mottar tilsammen 14 milliarder kroner som fordeles over en 5-års periode (2009-2014). Midlene deles ut gjennom prosjekter mellom giverland og mottakerland.
Foto: Magnus Utseth Christoffersen, Den norske EU-delegasjonen
Les mer
Leonardo-partnersøk: gastronomiutdanning for elever med lave kvalifikasjoner eller handikap
/i Europeisk samarbeid/av Maria AskimFranske Relais AVS fra Molsheim i Alsace søker etter prosjektpartnere til Leonardo da Vinci-prosjektet ”Zero Barrier”. Målet med prosjektet er å skape et europeisk sertifikat for yrkesfaglig opplæring i gastronomi for elever med lave kvalifikasjoner eller handikap.
Konsortiumet består allerede av tre partnere fra Belgia, Tyskland og Østerrike, i tillegg til den franske prosjektlederen. Prosjektstart er satt til oktober 2013 og prosjektet vil gå over to år.
Les mer
Flere URBACT-prosjekter avsluttes
/i Europeisk samarbeid/av Lena K. HauglandURBACT er et europeisk program som fremmer bærekraftig utvikling i byer, gjennom samarbeid og utveksling. Mer informasjon om programmet finner du her. I løpet av de neste månedene avsluttes ni URBACT-prosjekter, som alle har pågått i tre år. Deltakerne arrangerer i den sammenheng sluttkonferanser, hvor de presenterer sine erfaringer og anbefalinger.
Les mer
EUs varepakke innlemmet i EØS
/i Aktuelt om EU/EØS/av Andreas Haga RaavandDa EØS-komiteen møttes 13.7.2012 ble varepakken, som er et regelverk for handel med varer i det indre markedet, innlemmet i EØS-avtalen. Varepakken ble vedtatt av Europaparlamentet og Europarådet i 2008, og trådte i kraft i to trinn i 2009 og 2010. Hensikten med regelverket er å bedre flyten av varer i det indre markedet og forbedre produktsikkerheten for forbrukerne. For at varepakken skal tre i kraft i Norge kreves samtykke fra Stortinget og fra det islandske parlamentet.
Les mer
Norsk innspill til Horizon 2020
/i Europeisk samarbeid/av Siril LemForslaget til det kommende rammeprogrammet for forskning og innovasjon for perioden 2014-2020, Horizon 2020 er under forhandlinger i Rådet og Europaparlamentet. For å sikre at norske synspunkter blir ivaretatt, sendte utdannings- og forskningsminister Kristin Halvorsen og næringsministeren Trond Giske, nylig et nytt innspill om rammeprogrammet til EU.
Les mer
Flere av EUs medlemsland overstiger utslippsgrensene for forurensende stoffer
/i Energi, miljø og klima/av Maria AskimDet europeiske miljøbyrået (EEA) presenterte 22.februar tall som viser at 12 av EUs medlemsland overstiger utslippsgrensene for 2010 i EUs takdirektiv for forurensende stoffer. Tall for Norge ble også lagt fram.
Les mer
Ny utgave av Panorama
/i Generelt/av WebmasterHøstutgaven av Panorama tar for seg regionalpolitikkens rolle i EUs strategi 2020. Fokuset er rettet mot hvordan regionalpolitikken på best mulig måte kan hjelpe EUs medlemsland til å nå målene i EUs 2020-strategi. Man kan lese hele utgaven av magasinet her.
Les mer
Miljørapport advarer mot landskapsfragmentering og tilbakegang av dyrepopulasjoner i Europa
/i Energi, miljø og klima/av Terje GravdalI en ny rapport utarbeidet av det Europeiske Miljøbyrået (EEA) og det Sveitsiske Føderale Miljøkontoret (FOEN) slås det fast at flere europeiske dyrearter er i tilbakegang eller står i fare for å forsvinne helt på grunn av utbygging av infrastruktur i flere land. Nye veier, motorveier og jernbaner samt voksende byer og et intensivt landbruk fører til at naturområder som er vitale for mange arter kommer under press, og stykkes opp i stadig mindre deler. Dette får konsekvenser for mange dyrearter, blant annet i form av endret vandringsmønster og vanskeligheter med å finne seg en make, i tillegg til at nye veier fører til at flere dyr blir overkjørt og forårsaker trafikkulykker.
Les mer