Eikåstunnelen oppfyller ikke EU-krav
Den planlagte Eikåstunnelen i Åsane utenfor Bergen oppfyller ikke nye EU-krav om sikkerhet, og ny planlegging forsinker tunnelen med et halvt år. Eksisterende norsk tunnelstandard ville normalt krevd firefelts vei gjennom tunnelen, men forventningen om at den planlagte Nyborgtunnelen (2018) vil avlaste strekningen førte til at Statens Vegvesen valgte en tofelts tunnel med bredeste standard. Statens Vegvesen håper nå å få godkjent tofelts tunnel med utvidet standard, det vil si en tunnel med bredde på 9,5 meter og med ett meter bredt gult midtfelt. I tillegg kommer en paralell rømningstunnel adskilt med betongmur. Rømningstunnelen vil også kunne benyttes som gang- og sykkelvei, og skal være bred nok for utrykningskjøretøy. Tunnelen skal etter planen være ferdig i 2011-2012. Den nye løsningen medfører en merkostnad på anslagsvis 20-25 millioner norske kroner. Mer om denne saken på bt.no.