EU gir ytterligere 17 millioner euro til markedsføring av frukt og grønt
18. november godkjente Europakommisjonen 14 forskjellige programmer i elleve av EUs medlemsstater som skal markedsføre frukt og grønnsaker, både i EUs indre marked og i tredjeland. Programmene skal foregå over en periode på tre år, med en budsjettramme på rundt 34 millioner euro, hvorav EU-midler utgjør halvparten. Støtteprogrammene er blant tiltakene som ble foreslått av Europakommisjonen i sommer for å bedre situasjonen i frukt- og grønnsaksektoren, som ble hardt rammet av e-coli-krisen tidligere i år.
Europakommisjonens kommissær for landbruk og rural utvikling, Dacian Cioloş pådriveren for økt fortgang i støtteprogrammenes godkjenningsprosedyrer, uttalte at ”denne ekstrapakken kommer i tillegg til de beredskapstiltakene som trådde i kraft i sommer for å hjelpe frukt- og grønnsakssektoren med å avfinne seg med e-coli-krisen. I dette tidsrommet har Europakommisjonen vist sin evne til å handle raskt og proporsjonalt for å støtte de produsentene som ble hardest rammet av krisen. Midlertidig kan vi også sørge for tiltak som vil hjelpe produsentene med å komme seg på bena igjen, opp igjen på nivået de var før krisen intraff.”
11 av programmene retter seg mot EUs indre marked, i størst grad mot Tyskland, mens de tre resterende sikter seg inn mot markeder i Kina, Russland og Ukraina. Det er mulig å oppnå EU-støtte på opp til 50 % av utgiftene knyttet til informasjonsarbeid om og/eller markedsføring av landbruksprodukter og mat innen EUs indre marked. Hvis kampanjen retter seg mot fordelene av å spise frukt og grønt, eller skadene overforbruk av alkohol kan forårsake, kan man oppnå støtte på opp til 60 % av kostnadene. Det resterende beløpet dekkes av bedriften, organisasjonen eller medlemslandet/landene som etterlyser tiltakene.
Interesserte parter kan sende sine programforslag til medlemslandene to ganger i året. Disse vil deretter sende de utvalgte programlistene videre til Europakommisjonen, som deretter vurderer hvorvidt de aktuelle partene er berettiget til å motta støtte.
Etter planen vil en avgjørelse som omfatter markedsføringsprogram i tredjeland foreligge i slutten av november i år.
Kilde: Europakommisjonen