EU-strategi for å redusere CO2-utslipp fra tunge kjøretøy
Europakommisjonen vedtok 21. mai en strategi som skal føre til at tunge kjøretøy slipper ut mindre CO2. I dag står disse kjøretøyene for ¼ av veitransportens CO2 utslipp. Det må derfor settes inn tiltak for å bidra til en bærekraftig utvikling. Connie Hedegaard som er Europakommissær for klima sier: «Først innførte vi regler for biler og varebiler, og resultatene ser vi nu: Der er nu færre utslipp, luftforurensningen i byene blir mindre, og forbrukerne har adgang til mere innovative kjøretøy som også er effektive i bruk av brennstoff. Det er derfor vi i dag vender opmerksomheten mot lastbiler og busser.”
Strategien fokuserer på kortsiktige tiltak som skal sertifisere, innberette og overvåke utslippene. Det har hittil vært vanskelig ettersom det er stor variasjon i kjøretøyene i denne sektoren. Kommisjonen har utviklet et verktøy som skal gjøre det lettere å måle CO2-utslipp fra nye kjøretøy. Kommisjonen planlegger å fremme et lovforslag neste år, som vil kreve sertifisering, innberetning og overvåking av nye tunge kjøretøy. I følge Europakommisjonen vil dette bidra til et mer åpent og konkurransedyktig marked samt at de mest energieffektive teknologier blir brukt.
Kommisjonen overveier på sikt ytterligere tiltak for å redusere CO2-utslippene fra tunge kjøretøy. Det vurderes blant annet å fastsette obligatoriske grenser for det gjennomsnittlige utslippet for nye tunge kjøretøy, slik tilfellet allerede er for varebiler. Andre muligheter kan omfatte utvikling av en moderne infrastruktur, som støtter alternative brennstoffer til tunge kjøretøy, smartere prissetting på bruken av infrastruktur, effektiv og sammenhengende anvendelse av beskatning av kjøretøy i medlemslandene og andre markedsbaserte mekanismer. Der vil bli gjennomført en konsekvensanalyse for å finne de mest omkostningseffektive mulighetene eller løsninger.
Undersøkelser, som er utført i forbindelse med forberedelsen av strategien, tyder på at man med den nyeste teknologien kan oppnå kostnadseffektiv reduksjon av CO2-utslipp fra nye tunge kjøretøy på minst 30 %.
Les mer:
- Generaldirektoratet for Klimas webside om tunge kjøretøy
- MEMO/14/366
- Pressemeldingen fra Europakommisjonen