Europakommisjonen foreslår bedre sikkerhetstiltak ved petroleumsvirksomhet til sjøs

Torsdag 27. oktober fremla Europakommisjonen forslag til en ny lov som skal heve sikkerhets-, helse- og miljøstandarden innen europeisk offshore olje- og gassproduksjon. Man er bekymret for at det skal skje nye offshoreulykker av samme proporsjoner som fjorårets Deep Horizon-ulykke i Mexicogolfen, og Europakommisjonen fastslår at man kan redusere skadene oljeutslipp gjør på miljø og økonomien i kystsamfunn til et minimum hvis man har effektive beredskapsmekanismer klare i forkant.

Europakommisjonens energikommissær Günther Oettinger, uttalte at ”Mesteparten av oljen og gassen i dagens Europa produseres til sjøs, ofte under barske geografiske og geologiske forhold. Med tanke på vår voksende energietterspørsel vil vi behøve all oljen og gassen som finnes under havbunnen vår. Men vi må forhindre at det skjer ulykker som Deep Horizon i Mexicogolfen. Å sikre de beste industrirutinene i alle offshoreoperasjonene våre er en ubestridt og absolutt nødvendighet. Dagens forslag er et avgjørende steg mot sikrere offshoreaktiviteter som både miljøet og våre borgere vil dra nytte av”.

Sikkerhetstiltakene som foreligger i det nye lovforslaget innebærer blant annet at
– Konsesjonsmyndighetene i medlemsstatene må sikre at det utelukkende er operatører med de tilfredsstillende tekniske og finansielle mekanismer som trengs for å kontrollere sikkerheten rundt offshoreaktivitet og miljøvern, som får lov til å lete etter olje og gass i EU-farvann
– De tekniske sikkerhetsløsningene som en aktør besitter, må godkjennes av en uavhengig tredjepart både før og periodisk etter at en operasjon påbegynnes
– Selskaper må forberede en risikorapport for sine installasjoner, som må inneholde risikovurdering og ulykkesberedskap, før de får lov å lete etter eller starte produksjon av olje og gass. Nasjonale myndigheter må godkjenne rapporten.
– Inspeksjoner skal foretas av nasjonale autoriserte kontrollmyndigheter som skal sikre at operatøren tilfredsstiller sikkerhets-, miljø- og kriseberedskapsstandarder på plattformer og rigger. Hvis en operatør ikke oppfyller minstekravene, kan denne pålegges bøter og straff, eller til syvende og sist nektes å fortsette produksjonen
– Nasjonale myndigheter skal publisere informasjon på sine nettsider, som skal være tilgjengelig for alle borgere, hvor man kan lese om industriens resultater og aktiviteten til autoriserte kontrollmyndigheter
– Selskapene må utarbeide kriseberedskapsplaner for alle sine plattformer og rigger basert på risikovurderinger, og man må til enhver tid ha tilgjengelige midler for å iverksette disse planene om nødvendig. Medlemsstatene skal ta hensyn til disse planene når det utarbeides nasjonale kriseberedskapsplaner, og øvelser vil med jevne mellomrom bli foretatt av industrien og nasjonale myndigheter
– Olje- og gasselskaper holdes ansvarlige for miljøskader som rammer vernede maritime arter og naturområder. For farvannsskader vil den geografiske sonen hvor selskaper kan ansvarligholdes, utvides til å inkludere hele EUs maritime farvann inkludert eksklusive økonomiske soner og kontinentalsokler hvor medlemsstatene utøver myndighet, noe som innebærer en avstand på opp til 370 km fra kysten. Etter dagens regelverk holdes selskaper kun ansvarlige om miljøskader skjer innenfor territoriale farvann, altså opp til 22 km fra kysten
– Europakommisjonen vil arbeide med sine internasjonale samarbeidspartnere for å fremme høye sikkerhetskrav internasjonalt
– Medlemsstatenes offshoreinspektører vil samarbeide, dele erfaringer og bidra til utvikling og forbedring av sikkerhetsstandarder

Mer enn 90 % av oljen og 60 % av gassen som produseres i EU og Norge, utvinnes til sjøs.

Energikommissær Oettinger besøkte Norge fredag 28. oktober, hvor han sammen med olje- og energiminister Ola Borten Moe diskuterte blant annet bedring av sikkerhetstiltak for oljeutvinning til sjøs. Borten Moe uttalte i den forbindelse at han og komissæren ”(..)er uenige om forslaget fra EU-kommisjonen slik det nå foreligger. Norge er allerede verdensledende innen arbeidet med helse, miljø og sikkerhet innen petroleumsvirksomheten. Jeg er derfor glad for at Oettinger under møtet var åpen for å se på endringer i forslaget”.

Oljeindustriens Landsforening (OLF) og fagforeningen IndustriEnergi er kritiske til Europakommisjonens forslag. OLFs pressetalsmann Kjetil Hjertvik er har ingen tro på at forslaget vil bedre tryggheten på norsk sokkel, snarere tvert imot. Han mener det norske regelverket både sikrer næringens behov og tar hensyn til den norske sokkelens særegenheter. IndustriEnergis fagsjef Kjetil Karlsen er også misfornøyd. ”Vi frykter at dette forslaget vil gjøre det vanskeligere for oss å ligge på topp når det gjelder trygghet”, sier han, og legger til at reglene i forslaget ikke er like omfattende som de norske.

Bellona, på den annen side, jubler over forslaget. ”EU strekker seg lenger enn Norge. De ønsker å bedre sikkerheten ved offshore olje- og gassproduksjon i land som ikke har samme regelverk som vi har i Norge, for eksempel i Middelhavslandene. Men dette forslaget kan også bedre sikkerheten på norsk sokkel på flere punkter”, sier Bellonas Gøril Tjetland. Hun presiserer at EUs forslag er minimumskrav, og stiller seg skeptisk til uttalelser hvor det hevdes at sikkerheten på norsk sokkel ikke kan forbedres stort mer enn i dag.

Du kan lese Europakommisjonens forslag i sin helhet her.