Europakommisjonen klargjør EU-reglene for maritim kabotasje
Europakommisjonen kom nylig med nye retningslinjer for tolkningen av regelverket for maritim kabotasje. Dette skal også fremme et indre marked for levering av sjøtransporttjenester. Med kommisjonens nye retningslinjer vil myndigheter få økt rettslig sikkerhet ved tildelingen av kontrakter om offentlige tjenester. Rederier vil også kunne dra nytte av økt klargjøring av regelverket, som kan gjøre dem i bedre stand til å organisere sin virksomhet i Europa.
Europakommisjonens vise-president Siim Kallas, som har ansvaret for mobilitet og transport, uttalte på pressekonferansen. «Medlemsstatenes myndigheter trenger klare regler for hvordan man skal sikre tilstrekkelig koblinger til øyer og perifere regioner som er særlig avhengig av sjøtransport. Disse oppdaterte fortolkende retningslinjene gir klarhet og vil styrke rettssikkerheten for alle maritime kabotasjeaktører i EU.»
Med de nye retningslinjene vil det i fremtiden være mer fleksibelt å definere varigheten av offentlig tjenestekontrakter. De nye retningslinjene innebærer blant annet: Omfanget av adgang til å yte tjenester i den maritime kabotasjesektoren, tildeling av prosedyrer for offentlige servicekontrakter, varighet av offentlige tjenestekontrakter og bemanningsregler på fartøy innen maritimkabotasje.
Nesten alle kabotasjetjenester i EU har blitt liberalisert fra 1. januar 1999. Inntil 2007 har i det maritime kabotasjemarked i EU hatt en kontinuerlig økning i godsmengder og i antall passasjerer fraktet i flere land. Siden 2008 har en opplevd en betydelig nedgang, på grunn av virkningen av den økonomiske krisen.
Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme. Dette er i utgangspunktet ikke tillat, og det må foreligge et spesielt grunnlag for det. Transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre en midlertidig kabotasje i Norge innenfor en tidsperiode på 7 dager og kan kun utføre 3 innenlandske transporter med samme kjøretøy innen denne perioden.
Les mer om EU-reglene på maritim kabotasje her.
Les også om statusrapport om godstransport og kabotasje i nyhetsbrevet fra Stortinget her.