Europakommisjonen lanserer ressurseffektiviseringskampanje
17. oktober ble kampanjen ”Generation Awake. Your choices make a world of difference” lansert av den slovenske Europakommissæren for miljø, Janez Potočnik, sammen med Polens miljøminister Andrzei Kraszewski. Kampanjens hovedmål er å rette økt fokus på behovet for sparsommelig og bærekraftig forbruk av knappe naturressurser, og man oppfordrer europeiske borgere til å tenke over hvordan ens eget forbruk påvirker kloden.
Miljøkommissær Potočnik uttalte at ”ettersom økonomien vår gjennomgår vanskelige tider og ressursene minsker, er det på tide at vi begynner å revurdere noen av vanene våre. Et mer varsomt ressursforbruk kommer ikke bare miljøet til gode, men sparer også penger og reduserer næringslivskostnader. Det handler om å bruke mindre for å gjøre mer. Alle kan bidra med sitt. Vi må bare våkne!”
Europakommisjonen fremhever viktigheten av ressurseffektivisering, og det påpekes at mennesket, i dets iver etter å forbedre sin livskvalitet, ofte forbruker uten å tenke over konsekvensene. Dette forbruksmønsteret har en betydelig innvirking på viktige ressurser som vann, fruktbar jord, ren luft og biologisk mangfold. Når disse ressursene blir mer knappe, setter vi også vår egen fremtid på spill.
Gjennom bruk av internett og sosiale medier som Facebook oppfodres forbrukere til å delta i kampanjen, blant annet gjennom økt bruk av kollektivtransport og ved å spare vann gjennom kortere tid i dusjen.
Kampanjens hjemmeside finner du her, og det foreligger dessuten en video om initiativet på Youtube.