EUs nye infrastrukturpolitikk – betydning for Norge
I midten av oktober ble Europakommisjonens forslag til en ny infrastrukturpolitikk i EU for transport, energi og IKT lagt fram. Den nye infrastrukturpolitikken innebærer støtte til utbygging av det europeiske transport- energi- og digitale nettverket. Infrastrukturpakken består av en overordnet målsetting og strategi, retningslinjer for utbygging av det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T), digital infrastruktur og energiinfrastruktur. I tillegg er en finansieringsordning, kalt Connecting Europe Facililty (CEF) en del av pakken, og det foreslåtte budsjettet for 2014-2020 er på 40 milliarder euro.
En god infrastruktur er viktig for et velfungerende indre marked, og som en del av EUs indre marked gjennom EØS-avtalen, er forslaget til ny infrastrukturpolitikk også relevant for Norge. Eksempler for hvordan dette kan påvirke Norge innenfor hvert av fagområdene kan du lese om hos EU-delegasjonen.
I følge transportråd Olav Grimsbo ved den norske EU-delegasjonen, kan CEF bli en utfordring for Norges deltakelse i enkelte EU programmer og prosjekter, for eksempel Marco Polo, dersom de i den framtidige prosjektperioden fra 2014 vil bli finansiert gjennom denne finansieringsordningen. Dette er på grunn av at tredjeland ikke kan motta direkte støtte gjennom CEF. Unntaket er hvis det er avgjørende for å oppnå målsetningene i et prosjekt av felles interesse. Det er imidlertid mulig å delta med egne ressurser.
Forslaget må nå vurderes i de respektive departementene i Norge for å kartlegge konsekvensene forslaget vil ha for Norge.
Kilde: EU-delegasjonen.