Commission

EUs reiselivdag 2014

Tradisjon tro arrangerer EU den årlige reiselivdagen, denne gangen finner den sted mandag den 1. desember. Temaet for årets arrangement er fremtidsrettet. Hvordan kan digitaliseringen benyttes som et verktøy for turisme, og hvordan kan det blåse ny vind i seilene til Europa som destinasjon? Dette er noen av spørsmålene som vil diskuteres denne dagen i Brussel. 

Årets reiselivdag blir delt i fire deler, med en rød tråd som fargelegger alle delene denne dagen; fremtiden. Det vil bli innlegg fra, og paneldebatt med, representanter fra Europakommisjonen, nasjonale reiselivsansatte og representanter fra ulike flyselskaper da det første temaet «Europa som merkevare» tas opp.  www.visiteurope.com eksisterer allerede som domene, men merkevaren kan forsterkes ytterligere for at Europa blir et naturlig valg for turister fra andre kontinenter.

Etter en debatt om Europa som merkevare vil digitalisering av reiselivsektoren bli tema. Daglig- og yrkeslivet preges stadig i større grad av teknologi og digitalisering. Europakommisjonen og applikasjonsutviklere vil med flere aktører diskutere om reiselivsnæringen har uforløst potensiale når det kommer til bruken av digitale virkemidler.

Grenseovertredende samarbeid innenfor reiselivsnæringen i Europa har som intensjon å føre til et mer skreddersydd tilbud for de som velger Europa som destinasjon. I tillegg skal informasjonen om tilbudene bli enklere å få tak i, og terskelen for å dra mellom landene i Europa skal minskes.

Om du ønsker å delta på EUs reiselivsdag 2014, den 1. desember, finner du mer info om arrangementet og påmelding her.