Forslag om å inkludere sjøtransport i EUs politikk for reduksjon av drivhusgasser
I en melding fra Europakommisjonen som ble presentert i sommer, foreslås det å integrere sjøtransport i EUs politikk for reduksjon av utslipp av drivhusgasser. Lovforslaget inneholder krav om at eiere av store skip, som benytter seg av EU-havner, overvåker og innrapporterer skipenes årlige CO2-utslipp.
Forslaget vil føre til opprettelsen av et juridisk rammeverk for innsamling og offentliggjøring av kontrollerte årlige data om CO2-utslipp fra alle store skip (over 5000 bruttotonn) som opererer i EU-havner, uavhengig av hvor skipet er registrert. Dette vil også inkludere innlevering av data som skal brukes til å beregne skipenes energieffektivitet.
Hensikten er at det europeiske systemet skal være en byggestein i det globale systemet. Forslaget som nå er lagt fram er utformet for å støtte en gradvis tilnærming til å etablere globale energieffektiviseringsstandarder for skip, et forslag som har fått støtte fra andre medlemmer i den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO). EU-regelverket vil bli tilpasset internasjonale standarder, hvis og når et slikt system blir etablert.
Det er foreslått at reglene skal gjelde fra 1. januar 2018. Forslaget skal nå behandles av Europaparlamentet og Rådet som må gi sin godkjennelse før det kan tre i kraft.
Dokumentet fra Europakommisjonen finner du her.
Pressemeldingen fra tidligere i sommer kan du lese her.