HAVN

Havneforordning oppe til diskusjon,igjen

Kommisjonen forsøker å få på plass et regelverk for EUs havner, men blir møtt med motstand. Etter planen skulle Europaparlamentet komme med et forslag til innstillingen fra Europakommisjonen den 18.mars, men det ble ikke gjennomført. Det er vanskelig å enes om et kompromissforslag i parlamentet, og det vil sannsynligvis ikke skje før til høsten.

Forslaget til forordningen(en bindende rettsakt) som kommisjonen la frem i mai er en videreføring av EUs Single Market Act II om fullføring av det indre markedet og er merket som EØS-relevant.

Forordningen om markedstilgang for tilbydere av havnetjenester og finansiell gjennomsiktighet for havner skal bidra til å utvikle flere havner i EU. For å kunne oppnå målet om å få mer av transporten over fra vei til sjø, er utvikling av flere europeiske storhavner viktig.

Reglene i forslaget inneholder regler som skal bidra til mer gjennomsiktige prosedyrer ved tildeling av havnetjenester. Forslaget legger også til rette for et lokalt handlingsrom, samtidig som reglene skal sørge for større åpenhet i bruken av offentlige midler for å unngå konkurransevridning.

Forslaget retter seg mot de havnene som er med i det europeiske TEN-T nettverket. (Transeuropeisk nett for transport i Europa) Narvik og Oslo havn inngår i dette kjernenettverket. Gjennom de nye retningslinjene kan medlemsstater nå også inkludere flere havner inn i nettverket. Det er foreløpig usikker hvilke norske havner som må etterfølge denne forordningen.

Norske myndigheter stiller seg positive til den foreslåtte forordningen, der regelverket har som formål å bidra til større åpenhet knyttet til den økonomiske informasjonen i EU havnene. Forslaget som har kommet fra transportkomiteen i Europaparlamentet om å unnta lostjenesten fra kapittelet om adgang til å tilby havnetjenester, ser norske myndigheter positivt på.

Les mer om losloven og dens betydning for Norge her

KS følger med på forordningen

Havneforordningen er en av mange saker som Kommunesektorens organisasjon (KS) følger med på og som de har skrevet om i sin halvårige rapport «På gang i EØS». KS Bedrift Havn representerer viktige transporthavner langs kysten og har engasjert seg i arbeidet med EUs forslag til ny havneforordning. Med rapporten ønsker KS å synliggjøre saker som diskuteres i EU/EØS, og som vil få innvirkning på norsk kommunesektor.

Les mer om saken og «På gang i EØS» her

Les også mer om havneforordningen på Europalov her

(Foto: morgueFile)