Norge med Nordens høyeste barnehagedeltakelse
25. oktober publiserte Eurostat, EUs statistikkbyrå, en rapport om forskjellige lærer- og utdanningstrender innen barneskolen i perioden 2000-2009. Her tok man for seg prosentandelen av fireåringer som går i barnehage eller førskoleundervisning før man begynner i barneskolen, antallet barneskoleelever per lærer, den totale kvinneandelen blant barneskolelærere og prosentandelen lærere som er over 50 år. Undersøkelsen omfatter EUs 27 medlemsland, EFTA-landene Norge, Island, Liechtenstein og Sveits, kandidatlandene Kroatia, Tyrkia og den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia, samt USA og Japan.
Vedrørende prosentandelen av fireåringer som går i barnehage eller førskoleundervisning, var det Frankrike, Nederland, Belgia og Spania som lå suverent i teten, med en deltakelse på 99-100 % i 2009. Norge kom best ut blant de nordiske landene med 97 %, tett fulgt av Island og Sverige med 95 %, mens tallene for Danmark og Finland var henholdsvis 92 og 72 %. Det betyr at Norge gikk fra å være nest dårligst i Norden med 80 % i 2000, da danskene hadde høyeste barnehage- og førskoledeltakelse, til å bli best i klassen. Rapporten viser at EU-gjennomsnittet innen denne kategorien steg fra 86-92 % i perioden 2000-2009, og at 11 medlemsland allerede har nådd 2020-målet på 95 %. Den største økningen fant sted i Latvia, Kypros, Litauen og Finland. Til sammenlikning gikk 66 % av alle fireåringer i USA i barnehage eller på førskole i 2009, mens tilsvarende tall for Japan var 98 %.
EU-gjennomsnittet for antall elever per barneskolelærer har sunket noe, fra 14,8 til 14,5 mellom 2000 og 2009. Rapporten viser at antallet elever i forhold til lærere falt i 18 av 22 medlemsland hvor det er tilgjengelig statistikk innen denne kategorien. Det er i Malta man ser den største nedgangen, fra 19 til 9 elever per lærer i overnevnte tidsperiode, fulgt av Litauen, Latvia og Irland. I 2009 var Unionens laveste elevantall i forhold til lærere å finne i Malta, Litauen, Danmark og Polen, hvor forholdstallet var 10 til 1, mens det høyeste antallet var å finne i Frankrike og Storbritannia, med rundt 20 elever per lærer. Rapporten inneholder ikke tall om norske forhold innen denne kategorien, men for de øvrige nordiske landene hadde Danmark det laveste elevantallet i forhold til lærere, mens Finland er i motsatt ende av skalaen med rundt 13 elever per lærer.
Kvinner er sterkt overrepresentert innen barneskolelæreryrket i så å si alle landene som rapporten omfatter, med unntak av Tyrkia, hvor kvinneandelen var rett over 50 % i 2009. EU-snittet lå på hele 86 %. I Tsjekkia, Litauen, Slovenia og Ungarn lå kvinneandelen på over 95 %, mens det kun var i Danmark (68,6 %), Spania og Luxembourg at denne ikke oversteg 75 %. I Norden var det prosentmessig flest kvinnelige barneskolelærere i Sverige og Island, hvor tallene lå på rundt 80 %, mens Norge med 73,9 % og overnevnte Danmark hadde den laveste andelen.
Rapporten avslører dessuten at det er betydelige variasjoner mellom landene som inngår i undersøkelsen hva gjelder prosentandelen barneskolelærere som var over 50 år i 2009. Mens EU-snittet her lå på 28,6 %, var tilsvarende tall for Tyskland, Sverige og Italia på hele 49, 48 og 45 %, altså opp i mot annenhver lærer. I motsatt ende av skalaen finner man Kypros, Polen og Slovenia med henholdsvis 3, 13 og 18 %. Mens Sverige hadde Nordens suverent høyeste gjennomsnittsalder blant barneskolelærere, var det laveste tallet å finne i Finland, hvor rundt 27 % av lærerne var over 50 år. Deretter følger Island, Norge og Danmark med henholdsvis 31, 35 og 37 %.
Les mer om Europakommisjonens utdanningsstrategi her.