Nye forbrukerrettigheter i EU
Norske forbrukere er stort sett godt vant når det gjelder regelverk for retur av innkjøpte varer som man ikke ønsker å beholde. Mange butikker har lang frist for retur av varer og tar i mot retur uten store innvendinger. I Europa er det store variasjoner når det gjelder retur av varer som er kjøpt i butikk eller over internett. EU har nå lansert et regelverk som skal ivareta forbrukernes rettigheter på en bedre og mer ensartet måte. Endringene som nå innføres gjelder i stor grad handel over internett, slik at forbrukernes rettigheter også skal ivaretas i den sammenheng. Reglene skal altså være en fordel for både forbrukeren – da det gjør det lettere å vite hva man har krav på som forbruker. Samtidig bidrar et ensartet regelverk til at konkurranse foregår på like vilkår for de som selger varer i butikk eller på internett.
Hva er det som endres? EU har nå endret minimum returrett fra 7 dager til 14 dager. De nye reglene forbyr likeledes tilleggsgebyrer for bruk av bl. a. kredittkort, og det skal også være forbudt å ha forhåndsavkryssede felt som innebærer kostnader for kunden ( f. eks. ved kjøp a flybilletter). For å sikre at reglene anvendes på riktig måte har Europakommisjonen utgitt et veiledende dokument til de nasjonale myndighetene.
Det nye direktivet om forbrukerrettigheter harmoniserer de nasjonale forbrukerreglene som f.eks. de opplysningene forbrukerne har bruk for før de kjøper en vare eller tjeneste, samt deres rett til å angre etter onlinekjøp. Den økte harmoniseringen betyr at forbrukerne nå har krav på de samme rettighetene uansett hvor i EU de handler. Man håper også at dette harmoniserte regelverket skal være et insitament til at flere forhandlere skal åpne for salg over landegrensene.
I EUs faktaark om de nye reglene finnes det en oversikt over de fordelene forbrukerne kan regne med når de nye reglene gjennomføres.
Her finner du pressemeldingen fra Europakommisjonen som også inneholder mer bakgrunnsinformasjon.