Voss satser på grensekryssende samarbeid
Skolen for Vaksenopplæring og Logopedi og biblioteket i Voss kommune er nå i startsfasen på et samarbeidsprosjekt med andre europeiske partnere. Selv om søknadsprosessen har vært krevende, har det absolutt vært verdt å søke til andre land for inspirasjon og lærdom.
Henter inspirasjon utenfra
Skolen for Vaksenopplæring og Logopedi på Voss har gitt språkopplæring til innvandrere gjennom nybegynnerkurs og underviser etter det europeiske rammeverket for voksenopplæring. Skolen har hatt et ønske om å få impulser utenfra og har siden i fjor vært på utkikk etter samarbeidspartnere til et prosjekt der en skal utvikle nye læringsarenaer for språkopplæring for innvandrere.
I starten var det vanskelig å finne partnere, men gjennom deltakelse på et prosjektutviklingsseminar i regi av Vest-Norges Brusselkontor kom de i kontakt med Køge kommune og Center for Dansk og integrasjon, som jobbet med mye av det samme. Videre har samarbeidet bare utviklet seg. Hovedsamarbeidspartneren er biblioteket på Voss, som har skaffet samarbeidsbiblioteker i Tyskland, Nederland og Polen.
Brit Jorun Liland, avdelingsleder ved vaksenopplæring og Logopedi, understreker hvor viktig det er å se hvordan de arbeider på dette feltet i andre land.
–Vi ønsker å hente inspirasjon fra andre land, som vi kan ta med oss tilbake til Voss og som vi kan ta lærdom av, sier Liland.
Kryssende læring
Prosjektet, Crosswise learning, ønsker å bringe biblioteker og læringssenter i Norge, Danmark, Nederland, Polen og Tyskland tettere sammen, både på tvers av institusjoner og land. Målet med prosjektet er å sørge for et bedre samarbeid på utdanning og integrasjon i voksenopplæringen for innvandrere. Gjennom prosjektet skal partnerne dele erfaringer med sikte på å utvikle bedre og mer innovative modeller for språkopplæring, samt øke innvandreres forståelse innenfor språk, kultur og det sosiale liv og på denne måten gjøre integrasjonsprosessen enklere. Bibliotekene er svært viktig i denne sammenheng, da de er en viktig møteplass med tilgang på undervisningsmateriale og en arena for opplæring og kunnskap om det nye landets kultur og historie.
Så langt har samarbeidspartnerne hatt to samlinger. Det hele startet med et kick-off arrangement på Voss i september i fjor, etterfulgt av et møte nå nylig i Køge kommune i Danmark. Her ble det blant annet diskutert nye undervisningsmodeller for språkopplæring tilpasset innvandrere. Samarbeidspartnerne møtes igjen i juni, denne gangen i Polen.
Vil ønske sine nye landsmenn velkommen på en god måte
Skolen for Vaksenopplæring og Logopedi er særlig interessert i å finne nye undervisningsmodeller for norskopplæring for innvandrere som igjen kan føre til en bedre integrasjon inn i lokalsamfunnet. Skolen er lokalisert i kulturhuset på Voss sammen med biblioteket og kulturskolen, som danner et godt utgangspunkt i utviklingen av nye læringsarenaer. Aktørene på Voss er fornøyde med samarbeidet så langt, og har fått mye ut av de to samlingene som til nå er blitt arrangert.
–Jeg vil absolutt anbefale dette til andre kommuner, men det krever at en har interesse og ønsker å få til noe gjennom et samarbeid, sier Liland.
Prosjektet som er en del av EUs program for livslang læring avsluttes i 2015, og samarbeidspartnerne skal da lage en sluttrapport. Det blir spennende å følge prosjektet videre, som er et godt eksempel på at muligheter finnes i form av internasjonalt partnerskap og midler.
(Foto: Crosswise learning)